środa, 24 sierpnia 2011

Modelarstwo kolejowe - skale

Modelarstwo kolejowe to jeden z ciekawszych działów modelarstwa. Samodzielne budowanie torowisk i konstruowanie makiet to wielka frajda. Możemy tworzyć same torowiska lub całe minidworce, ze wszystkimi budynkami, a także roślinnością. Oddzielną kwestią jest dobór kolejek elektrycznych, wagonów, lokomotyw. Jednak jak dobrać wszystkie elementy, aby wszystko do siebie pasowało, a przede wszystkim, żeby rozstaw szyn był zgodny z rozstawem osi kół naszych pojazdów? Otóż trzeba się trzymać wybranej skali i wszystkie elementy kupować dokładnie w tej samej. Wyróżnia się wiele skal stosowanych w modelarstwie kolejowym, najpopularniejsza z nich to jednak skala H0. Poniżej wymiary i opisy najpopularniejszych skal.


Skala H0
Podziałka 1:87. Rozstaw szyn - 16,5 mm. Jest to najpopularniejsza skala. Wiele sklepów modelarskich oferuje tabory polskie i zagraniczne właśnie w tej skali,wybór jest naprawdę imponujący. Modele te, ze względu na ich rozmiary łatwo budować i przerabiać samodzielnie, w warunkach domowych. Minusem tej skali jest to, że aby wykonać makietę,musimy dysponować dużą przestrzenią, ze względu na jej rozmiary, co nie zawsze jest możliwe w warunkach domowych. Jednak dla profesjonalistów skala ta znajduje zastosowanie.


Skala TT
Podziałka 1:120. Rozstaw szyn - 12 mm. TT to skrót od "table top train" - co oznacza po prostu kolejkę "stołową". Niestety wybór taborów w tej skali jest nieco okrojony (zwłaszcza jeśli o polskie modele). Modele w tej skali, ze względu na swoje wymiary wymagają nieco więcej precyzji w wykonaniu.


Skala N
Podziałka 1:160. Rozstaw szyn - 9 mm. Skala dwa razy mniejsza od najpopularniejszej H0, pozwala to na budowanie makiet kosztem mniejszej przestrzeni, a więc nadaje się do mieszkań. Kolejki elektryczne, ze względu na rozmiary niezwykle trudno samodzielnie przerabiać.


Na koniec, kilka modeli w H0 (wszystkie firmy Piko).




Piko-57482 hobby: ELEKTROWÓZ "TAURUS" Mittelweserbahn




Piko-51029 BR 180 DB AG






Piko-50060 BR 94 DR: ep.III.






1 komentarz:

Zobacz także;