sobota, 30 czerwca 2012

Mój pierwszy model spalinowy, czyli vademecum zielonego modelarza

Początkujący modelarze na ogół mają wiele pytań. Dzisiaj opowiem nieco o modelach spalinowych. Znajdziecie tu wiele przydatnych informacji, które, mam nadzieję, rozwieją Wasze wątpliwości. :)

Pierwsza jazda

Modele spalinowe posiadają silnik nitro zasilany specjalnym paliwem modelarskim, zawierającym 16 - 30 % nitrometanu. Najistotniejszym parametrem silnika jest jego pojemność skokowa, określa ona moc silnika (im jest większa pojemność skokowa, tym większa jest i moc silnika). Model spalinowy nie nadaje się do jazdy zaraz po zakupie. Silnik pojazdu powinien zostać dotarty. Jeśli pominiemy ten krok, żywotność naszego silnika ucierpi w sposób drastyczny, co przysporzy również ciągłych problemów z jego regulacją. Dotarcie silnika to po prostu spasowanie ze sobą podzespołów podczas jego pracy na bogatej mieszance ( dużo paliwa, mało powietrza. Silnik docieramy przy ustawieniach fabrycznych. Jak to wygląda w praktyce? Po pierwszym uruchomieniu silnik powinien spalić jeden zbiornik paliwa na małych obrotach, stojąc w miejscu.Drugi i trzeci zbiornik wypalamy podczas jazdy po okręgu z prędkością < max. prędkość/2. Czwarty zbiornik spalamy jeżdżąc z prędkością maksymalną. Następnie regulujemy wysokość obrotów poprzez przykręcenie iglicy o 1/2obrotu. Kontrolujemy temperaturę silnika ( nie powinna przekroczyć 110 st. C). Jest to uniwersalna instrukcja, jednak wcześniej należy zapoznać się z zaleceniami producenta.

Osprzęt

Czyli w co należy się zaopatrzyć, bo nie znajdziemy tego w pudełku z modelem:

  • grzałka do podgrzewania świec z ładowarką - bez niej nie uruchomimy silnika.
  • paliwo - rzecz oczywista
  • klucz do świec - przydaje się do ich wykręcania, wkręcania
  • baterie AA paluszki (sztuk 12)
  • termometr laserowy - przyda się do regulacji silnika
  • butelka na paliwo - ułatwia tankowanie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zobacz także;